maandag 16 januari 2012

1982 - 16 januari - 2012


Nu wil ik alleen dit gedicht  van Gerrit Achterberg aan jullie laten lezen;
  of hij het voor mij persoonlijk geschreven heeft:


*********

Kindergraf

 Hier ligt het grafje met de zoden glad.
Het is het sluitstuk na een kort ontwaken:
een meter aarde om gelijk te maken,
wat voor een ogenblik verheffing had

tegen een moederarm, niet meer dan dat.
En beide armen langs het lichaam slaken
en denken, denken: waar moet ik geraken
met kinderstoel, commode, wieg en bad?

Ruimteverlies in rekening gebracht
voor doodkist, lijkkoets en gemeentegrond.
Mijn hart krimpt samen als ik overweeg

hoe alles om mij heen voldoening kreeg.
Ik loop met een paar volle borsten rond, 
die men nu langzaam leeg te kolven tracht.

*********

4 opmerkingen:

  1. Veel sterkte vandaag, weet hoe het voelt, zoals mijn schoonmoeder, maar ook onze zoon en schoondochter, na zovele jaren hebben deze herinneringen mooie plekken in ons hart!! Maar vergeten doen we nooit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeanneke, ik weet niet precies wat er in je leven gebeurt is (maar ik heb zo'n vermoeden...) Hoe dan ook, heel veel sterkte!

    Thee Onderweg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeanneke, dit zou voor mij ook geschreven kunnen zijn. Het was met Kerst 21 jaar geleden, maar de pijn blijft. Groetjes, Ans

      Verwijderen