vrijdag 9 juni 2017

Lekker brood verdient geen plastic

Welkom!

Gistermiddag schoof ik twee volkoren broden in de oven en terwijl die op 220* Celsius 
aan de bak gingen, ging ik op volle ( Husqvarna ) toeren aan de bak voor een betere broodzak.
Eentje van katoen; ik wil geen plastic meer om mijn kostelijke knapperige zelfgebakken broden.

Aangezien mijn Kleine Walhalla nog de nodige lappen herbergt, 
trok ik daar een gezellig ruitje van een plank.
Uit mijn vijftienladenvoorkleinspulkastje nam ik een paar veters, 
ooit gekocht om als trekkoord te gebruiken, dus die kwamen nu goed van pas.

Ik gaf 'm even goed van katoen en na krap een half uurtje had ik vier broodzakken klaar.



De eerste twee konden meteen hun dienst bewijzen aan
een brood voor mezelf en een voor het gezin van Zoon met de Gouden Handjes.



Dat ziet er toch ouderwetsch lecker uit, of is dat verbeelding?


***


Margarine uit een plastic kuip komt er bij mij niet in en ook niet op mijn brood.
Zulk lekker brood verdient Echte Boter.

Uit mijn aardewerken Noorse botervloot, die ik meer dan veertig jaar geleden kocht, 
toen ik een poosje in Oslo heb gewoond.


Dat smeert en smaakt ongeƫvenaard.


Poppedijn en Heerlijk Ventje weten al, wat er op Oma's Noorse botervloot staat:
'Boter en brood maken wangetjes rood'.

Dat staat ze wel aan, dat klinkt spannend en lekker,
helemaal in een vreemde taal.
Geen aanmoediging of chantage nodig om ze over de brug te helpen.
Voor de brug zitten ze ook al niet gauw...

Dus:
Smeren en happen maar!


Net als Oma!

***


Maar gauw weer een paar kilootjes van dat vurrukkulukke molenmeel 
in diverse smaken bij Teunie bestellen,
want het wordt kaal op de kelderplank...

Ik zal haar een meelmail sturen; komt voor de bakker.

***


Een vrolijke vrijdag gewenst
en 
graag tot ziens!


Jeanneke

*


9 opmerkingen:

  1. Weer even een heleboel bijgelezen! Heerlijke verhalen! Liefs uit krommenie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke humoristische blog. En je hebt groot gelijk. Heerlijk! En trouwens, voordat ik het vergeet, die broodzakken zijn enig! Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. MMMM, lekker smullen vooral met de boter uit zo'n prachtige vloot.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I am a bread maker too. For many meals a steaming bowl of home made soup and a piece of bread is the perfect repast. I know your little ones just love this treat. Your little bread bags are lovely.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vrolijke broodzakken en wat heerlijk toch, zelfgemaakte broden. Wij maakten vroeger ook zelf alle broden, 4 grote om de dag. Voor 10 personen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een verhaal vol heerlijke gezelligheden, ik zou zo willen aanschuiven,... smakelijk en vrolijk eten allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed gedaan! Wat leuk dat je ze zelf nog even naaien kon.
    Zo lekker, vers gebakken brood. Alleen boter is echt voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. i love everything about this post, friend!
    enjoy the bread and butter.
    perfection.
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo wij zijn ook weer in het land, kan ik weer lekker genieten van je blogs.
    Die zakken zien er leuk uit, je hebt groot gelijk om ze in een katoenen zak te doen en helemaal in zo'n leuk BB ruitje.
    Liefs uit Woerden.

    BeantwoordenVerwijderen